Lisabon, PRT 🇵🇹 – Corfu, GR 🇬🇷 1. část

17. 3. – 5. 4. 2022 Vindő 45 Mermaid, 1983, 34 feet

Krátké ohlédnutí za převozem lodi z portugalského Lisabonu do řeckého Kontokali na ostrově Korfu.

Jeden příspěvěk na Facebooku, pár posezení v hospodě na Smíchově a nový příběh je na světě. Jak málo stačí a plán na převoz lodi se stával pomalu skutečností. Během začátku roku jsme s Romanem naplánovali termín a trasu plavby. Už koncem března jsme seděli v letadle směr Lisabon s přestupem v Londýně. Přestup nám časově úplně nevyšel, takže z toho byl jednodenní výlet. Se zpožděním jsme se konečně o půlnoci nalodili na krásnou loď Mermaid v marine Marina Parque das Nações. Posádka v počtu 3 ks se skládala z Romana (1. strojník a majitel), Leoše (1. zásobovací důstojník) a mojí maličkosti, Martina (1. pomocný kuchař a skipper).
Po dvou dnech příprav lodi, proviantu a prohlídce města jsme v neděli 20. 3. navečer vyrazili z Lisabonu. První přeplavba dlouhá 160 Nm proběhla ve slabším větru do 10 kts, ale poměrně velkých vlnách (až 3 m), které přicházely ze tří směrů. Po cca 30 hodinách jsme na noc zakotvili nedaleko Farol de Sagres. Ráno jsme se osvěžili v 13 st. Atlantiku a se snídaní v ruce vyrazili směr Gibraltar. Počasí se po 2 dnech trochu umoudřilo, takže přestalo hustě pršet a i vítr zesílil. Po 210 Nm jsme nad ránem natankovali v anglické části Gibraltaru a pak zakotvili ve španělské marině Alcaidesa. Tam jsme přečkali bouři. Ta přinesla hromady písku ze Sahary a díky tomu jsme strávili následující den čištěním lodi.
Další zastávkou byla Almería vzdálená 170 Nm, kde jsme jen přespali za vlnolamem na kotvě. Ráno jsme natankovali a pokračovali do 120 Nm vzdálené Cartageny. Na závěr se nám ve vlnách podařilo při doplňování nafty nabrat i nějakou slanou vodu, takže následovalo odkalení filtru a nádrže. To vše cca 2 Nm před přístavem do kterého jsme křižovali v 25 kts silném protivětru. Do mariny jsme tedy zajížděli se zhasínajícím motorem. Naštěstí definitivně “chcípl” až 3 metry před molem, ale to už jsme v pohodě dostrkali. Po pečlivém vyčištění motoru a výměně filtrů jsme si konečně oddechli. Dvoudenní přestávku jsme využili nejen k servisu motoru, ale i naší očistě a praní.
Ve středu 30. 3. jsme po obědě vyrazili na 455 Nm dlouhý úsek na Sardinii. Bohužel v pátek 1.4., čtvrt hodiny po půlnoci a po 150 Nm, nám mezi Ibizou (70Nm) a Alžírem (100Nm) praskl přední stěh1. Pozice 37°30’00.0″N 2°30’00.0″E. S přicházející bouřkou od Afriky a v 3 m vlnách následovalo rychlé zhodnocení situace a změna cíle na Ibizu do bezpečí. Po 70 Nm a 30 hodinách proti větru až 40 kts a 5 m vlnám jsme v sobotu 2.4. ráno zakotvili u Formentery. Odpoledne jsme přejeli na Ibizu a zkoušeli najít místo v jedné ze 4 marin. Bohužel jsme nebyli úspěšní, takže další noc na kotvě. Nakonec se nám to podařilo až v neděli večer a tím skončila první etapa plavby. Více zážitků a historek už jen osobně, protože psaní mi nikdy nešlo.

1 Ocelové lano, které drží stěžeň a zároveň se na něj vytahuje přední plachta – Genoa.

Za 12 dní jsme upluli celkem 900 Nm. 2 noci jsme strávili na kotvě a 2x jsme stáli v marině kvůli opravám.

Comments

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *