KONDIČNÍ PLAVBA 05/2020 CHORVATSKO

SUKOŠAN – DUGI OTOK – ŽIRJE – VIS – SV. KLEMENT – PRIMOŠTEN – PRVIČ
Bavaria 37 Cruiser 2015 – Katarina

Kondiční plavba 2020 v Chorvatsku. Kde začít? Šílený rok s Coronou byl teprve v začátcích a já musel místo složení posádky na naší první plavbu řešit odklad termínu. Původně jsme chtěli vyrazit už 18. dubna, ale to bylo kvůli viru nemožné. Nakonec po dlouhých telefonátech s posádkou, charterovkou i marinou v Sukošanu a po prohlášení chorvatského ministra hospodářství, jsme se rozhodli vyrazit. První možný termín, hned po otevření hranic, byl od 23. do 30. května.

CESTA A KONTROLY NA HRANICÍCH.

Východní klika – Ivoš, Lukáš, Mirka a Romana jela z Litomyšle a středočeská – Martin, Martin, Ondra a Viki vyrážela z Prahy. Cesta byla víceméně možná pouze přes Rakousko a Slovinsko, kteří umožňovali bezproblémový tranzit.
Na hranicích do Rakouska proběhlo měření teploty a odevzdání prohlášení o tranzitu, Slovinci už byli milejší, stačilo prohlášení ústní a Chorvaté chtěli vidět smlouvu o pronájmu lodi, crewlist a telefon pro případný kontakt. Celkové zpoždění do půl hodiny, takže žádná tragédie.
Do neskutečně vylidněné mariny v Sukošanu jsme dorazili po 9 ráno. Převzali jsme, jako první a zároveň i poslední toho dne, loď a vyrazili na moře. Konečně!!! Kondiční plavba začala.

SAMI NA MOŘI / 28 NM A 35 NM

23.5. sobota – 24.5. neděle
Plán byl jasný, plachtit, plachtit, trénovat manévry a plachtit. 🙂 Náš první cíl byl ostrov Dugi otok a zátoka u jezera Mir. Moc nefoukalo, takže po hodině a půl snažení jsme roztočili vrtuli a vrčeli až do cíle. Nicméně večer na ostrově stál za to.
Druhý den dopoledne jsme vypluli na volnou vodu a vyrazili podél Kornat směr jih. Náš cíl byl ostrov Žirje a zátoka Vela Stupica. Přes den foukal NE vítr o síle 5 – 6 Bft (20 – 25 kts) a ostrovy nás krásně chránily od vln. K večeru se vítr zmírnil, tak jsme si dovolili dokřižovat na plachty až k bóji, u které jsme zastavili pomocí motoru. 🙂

pozn. kapitána: Hned zkraje se nám na lodi rozmohl nešvar, který vydržel až do konce. Památná věta od Martina: “Ochutnejte a já to pak dojím.” zazněla každý den. Někdy i několikrát. 🙂

KURZ 150° / RYCHLOST 7 KTS A 44 NM. SMĚR VIS.

25.5. pondělí – 26.5. úterý
Následující ráno naší kondiční plavby se na nás přijel podívat až do zátoky delfín. Párkrát se ukázal, obeplul všechny lodě a zmizel. Asi chtěl, abychom vyrazili za ním. 🙂 Tak jsme uklidili a vyrazili. Vítr se stočil z NE na NW o síle cca 20 kts, takže jsme jeli na krásný boční – zadoboční vítr až do cíle.
Bohužel během plavby přišla kolize Romany s vantem a ráno z toho byla nateklá holeň. Dopoledne jsme tedy navštívili místního doktora, lékárnu a pekárnu a v 11 hod vyrazili. Obepluli jsme Vis z jihu a proti větru dokřižovali na Sv. Klementa. Zátoka Vinogradišče, která je vždy narvaná k prasknutí, nás uvítala pustá a prázdná. Byly zde jen 2 lodě a na večeři jsme byli na břehu úplně sami. Dostali jsme VIP salonek, což byl samostatný domek s krbem a 2 číšníky. 🙂 Něco nepředstavitelného. Jídlo dražší, ale skvělé.

POČASÍ STÁLE LUXUS. KURZ 300° / RYCHLOST 6-7 KTS / 30 NM.

27.5. středa
Ranní káva proběhla na liduprázdné terase a po velmi osvěžující koupeli jsme vyrazili směr Veli Drvenik. Počasí stále krásné, vítr ze severu o rychlosti 20-25 kts. Prostě nádhera. Po luxusní jízdě a pár obratech přijíždíme do zátoky Krknjas na Drveniku. Byl zde jen jeden katamarán, tak kotvíme na plachty. Paráda, kotva padá do 4m hloubky a na motor jsme ji zaryli do písku. K večeři máme spagetti s frutti di mare a chobotnicí. Noc byla bezproblémová, jen mírné vlnění od NE.

SLUNCE / VÍTR / PRVIČ / 34 NM

28.5. čtvrtek
V 8:30 taháme kotvu a vyrážíme proti větru 15 – 20 kts směr Primošten. Vítr stále N – NW do 25 kts, takže křižujeme co se dá. 🙂 Bohužel se moc nedá, takže po 4 a půl hodinách startujeme motor a dojíždíme kolem půl 3 do Primoštenu.
Neskutečné! Není tu vůbec nikdo! Ani místní! 🙂 Jen pár chlapů chystá pláž a rozhrnují kamínky. Molo je krásně v závětří, takže je tu nádherné počasí a liduprázdno. Po zasloužené sprše a toaletě (po 2 dnech opět v civilizaci) vyrážíme na kafe a nákup. U pláže se prohání asi 5 kiterů – neskutečná podívaná. Ohromné skoky, otočky a jízdy. Kolem 17 hod vyrážíme na 2 hodinový boj na motor proti 1,5 – 2 m vlnám. Plachtit ani nezkoušíme, protože naše Bavárka není úplně stoupavá a v příďové kajutě se vznáší a nadskakuje náš hlavní trumf, pohyblivý balast Ivoš. Moře se uklidnilo až u Zlarinu, takže jsme to nakonec dovrčeli až do Luky.
Přistání proběhlo hladce, jen hned první informace od marinera byla, že je vše zavřené. Nakonec nám dal naději, že by nám mohl někdo něco uvařit v privátu. Naštěstí se tato informace vyplnila a my zažili úžasnou večeři u místní galeristky. Servírovala nám slávky se špagetami a místním červeným vínem. 🙂

SLUNCE / VÍTR AŽ 28 KTS / 39 NM

29.5. pátek
V 7:30 se odvazujeme od mola a vyrážíme na poslední etapu naší kondiční plavby. Vítr se pro změnu stočil na NE o síle 25-28 kts, takže si zase užíváme nádherný jachting ve slunečném počasí.
Před Sukošanem zastavujeme u ostrova Ugljan na poslední koupání pro otužilé. Kotvíme v závětří, ale než jsme se odhodlali skočit do vody, tak nás vítr utrhl a snášel od pevniny. Překotvili jsme na klidnější místo, kde už kotva držela dobře. Stále foukalo přes 20 uzlů a ti nejodvážnější (včetně mě) ze sebe shodili bundy, mikiny a kalhoty a za radostných pokřiků se vrhli do “teplých” vln Jadranu. Dcera prohlásila, že tam skočí až vítr klesne pod 15 kts. Přání se jí nakonec splnilo a dala to! 🙂 Následoval rychlý přejezd přes kanál a hurá k pumpě. Večer jsme se ještě zvládli statečně rozloučit s mořem praženými mandlemi, pivem i vínem a ráno hurá směr domov. 🙂


JEDEMÉÉÉÉ. Opouštíme ostrov Sv. Klement a letíme při 25 kts směr Drvenik Veli. Průměrná rychlost 6 – 7 uzlů a Hvar v pozadí.

BAVARIA 37 Cruiser, délka 11,3 m / šířka 3,67 m / ponor 2,0 m
/ výška 16,8 m / výtlak 7 t / plachty 65 m2


Více fotek a videí najdete zde v galerii.

Naše trasa, každý den jedna barva. Celkem napluto 240 Nm, z toho 64 Nm na motor. Dotankováno 40 l nafty.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *